18.9.2007

London Calling

Viikonloppu meni sanottaisiinko hiljaisissa merkeissä. Mies puuhasi omiaan ja minä omiani, vaihdoimme ehkä viisi sanaa kahden päivän aikana. Toisaalta se oli hyvä, sillä sain olla omassa rauhassani mutta toisaalta taas ahdisti ihan helvetisti.

Eilen illalla sain vihdoin sanottua miehelle, että mun on paha olla. Että en tiedä miltä musta tuntuu ja mitä haluan. Paska juttu vaan sinänsä, että toinen haluaa kuitenkin olla mun kanssa. Ei me mitään sen ihmeempää juteltu, mies vain sanoi että ollaan tässä nyt ihan rauhassa eikä jauheta mitään turhia. Puuhaillaan omiamme ja annetaan menneiden olla. Tavallaan mulle tuli siitä vähän parempi olo ja suurin angsti tuntui häviävän. Toisaalta kuitenkin tiedän, että jos (kun?) vielä tulee jotain tappelua fyysisellä tasolla tai muuta paskaa, niin se on sitten siinä. Joo, olen ajatellut niin biljoonasti ennenkin, mutta nyt se varmaan oikeasti on siinä. En ole koskaan aikaisemmin jutellut parisuhdeongelmista kenellekään ulkopuoliselle, mutta nyt olen parille ihmiselle. Mun mielestä sen on jo askel johonkin suuntaan.

Taisin jo mainita, että työkaveri heitti viime viikolla ehdotuksen, että mun pitäisi lähteä vaikka yksin reissuun jonnekin. Jostain sain sitten päähän sen, että haluan Lontooseen. Olen käynyt siellä kerran 12 vuotta sitten ja tykkäsin. Nyt olen sitten katsellut matkoja ja jopa töitä sieltä. Jotenkin houkuttaisi ihan hirveästi lähteä yksin. Tiedän kuitenkin, että mies ei siitä tykkäisi.

Opiskeluaikana tein sen virheen, että en lähtenyt vaihtoon. En uskaltanut yksin ja jotenkin varmaan pelkäsin sitä, mitä se tekee suhteelle. Joten en siis mennyt. Nyt olen katunut sitä melkein enemmän kuin mitään muuta, koska olen aina halunnut nähdä vieraita paikkoja. Viime kesänä yritin miehelle ehdottaa, että jos se vaikka haluaisi mennä jonnekin ulkomaille töihin, niin tulisin ihan mielelläni mukaan. Mies vaan totesi, että kun on talo niin ei sitä niin vaan lähdetä. Ja vaihto-oppilasajat sun muut, ne on takana jo. Silloin mua alkoi ahdistaa ihan kauheasti, että olenko mä tosiaan jumissa tässä? Että koska mulla on talo ja asuntolainaa, niin mä en enää ikinä pääse minnekään paitsi ehkä jonnekin äkkilähdölle Kanarialle?

On aika hirveää, että olen saanut monta asiaa jotka olen toivonut, mutta nyt tuntuu että ihan väärällä tavalla. Niinkuin parisuhde. Kun ei tämä ole ollut sellaista, mitä olen halunnut. Ainakaan kaiken aikaa. Ja oma koti. Nyt se alkaa olla rempattu ja muuta, mutta yhtäkkiä se tuntuukin ihan kahleelta jalassa. Olen aina halunnut naimisiin ja lapsia, mutta nyt mua kauhistuttaakin ajatus siitä, että oltais alkuperäisen suunnitelman mukaan menty keväällä naimisiin. Luojan kiitos ei menty, koska sitten mä vasta tuntisinkin oloni tukalaksi nyt. Ja lapset. Jotenkin mä luulen, että kun olen puoli vuotta toivonut tulevani raskaaksi enkä ole tullut, niin nyt kun toivon etten ole raskaana, niin olenkin. No, se selviää parin viikon sisällä. Sitten taas tuntuu kauhealta ajatella noin, koska entä jos siitä rangaistaan? Että ensin toivon olevani raskaana ja sitten toivon etten ole ja lopulta en ikinä pystykään saamaan lapsia?

Kauheeta, kun ei tiedä mitä haluaa ja haluaako oikeista syistä. Tavallaan tuntuu että vain odotan, että joku tulee ja sanoo, että alapas nyt pakata niitä kamojasi ja pistetään se kämppä myyntiin. Että sitten pääsen vihdoin kokeilemaan miltä tuntuu asua ja pärjätä yksin ja voin ihan vapaasti lähteä vaikka sinne Lontooseen. Vaikka loppuiäksi. Ja että sitten voin etsiä just sellaisen miehen, jonka haluan.

Mutta tahdonko tuota oikeista syistä, sitä en osaa sanoa. Tahdonko olla ja pärjätä yksin vain sen takia, että se tuntuu siistiltä ja olen tähän asti skipannut sen vaiheen elämässä. Vai tahdonko sitä sen takia, että en ihan oikeasti enää välitä miehestä ja tahdo yrittää sen kanssa.

Tahdonko vaihtaa miehen sen takia, että uskon löytäväni paremman? Vai jäänkö sitten loppuiäksi yksin koska olen nirsoillut? Kumpi painaa vaa'assa enemmän se, että en halua olla yksin ja jään siksi keskinkertaiseen parisuhteeseen, joka ehkä joskus paranee ehkä ei, vai se, että saatan olla loppuikäni yksin tai toisaalta saatan löytää jotain paljon parempaa tai ehkä jotain vielä paljon huonompaa.

Tällä hetkellä yritän kai jotenkin vain tukahduttaa itseni (taas kerran) ja antaa olla, koska se on kaikkein helpointa. Elellään sitten tällaisessa kämppäkaveruudessa toistaiseksi ja katsotaan miten käy. Ehkä tämä on vaan taas tällainen ahdistuskausi joka menee ohi kun en ajattele asiaa. Mutta pitäiskö mun oikeasti ajatella? Jos en ajattele, niin havahdunko mä seuraavan kerran viiden vuoden päästä kun katson punaista ja itkusta turvonnutta naamaani vessan peilistä ja haluaisin vaan hakata itseäni niin kauan ettei mitään tunnu?

Miksei vois vaan kysyä äidiltä, että mitä mä teen ja äiti kertoisi sen, ihan niin kuin silloin kun olin viiden.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Luin noita sun aikaisempia kirjoituksia, enkä tainnut huomata niissä yhtään mainintaa jossa olisit kertonut kuinka hyvin teillä menee miehesi kanssa.

Tekeekö se sinut onnelliseksi jos miehesi huolehtii sinusta taloudellisesti? Periaatteessahan olet riippuvainen miehestäsi tämän takia.

Jos sulla on paha olo, niin kyllä siitä pitäisi saada puhua! Asiat ei voi parantua mitenkään jos niistä ei koskaan puhu. Jos on paha olo, niin sitten on paha olo, eikä se ole turhaa jauhamista.

Kyllähän sen talon voisi laittaa vuokralle siksi aikaa kun lähtee esim. ulkomaille töihin. Ei omistusasunnon pitäisi olla mikään ongelma.

Mielestäni yksin on parempi kuin olla huonossa suhteessa. Vaikka yksin saattaisikin olla yksinäistä, on kuitenkin olemassa ystävät, perhe ja muut miehet. En haluaisi olla yksinäinen seurustellessa, sen ei kuulu mennä niin. Riidat kuuluvat (valitettavasti) parisuhteeseen, mutta ainainen riitely ei. Eikä toisen alistaminen!

Mutta mitä jos suhteenne ei parane? 8 vuotta on pitkä aika, mutta kuten mainitsit, mitä jos huomaat 5 vuoden päästä ettei suhde ole yhtään sen parempi kuin aikaisemminkaan? Sittenhän aikaa on kulunut jo 13 vuotta.

Eikä ole mitään järkeä tukahduttaa omia tunteitaan. Kaikilla on oikeus tuntea niin hyviä kuin huonojakin tunteita!

Tekisi mieli sanoa, että anna olla. Jätä se mies. Se ei tee hyvää sulle. Mieti erilaisia vaihtoehtoja. Minne voisit muuttaa, mahdollisuutta tienata enemmän/vaihtaa "parempaan" työpaikkaan, niin että taloudellinen tilanteesi olisi edes suht ok.
Tai sitten pakkaa matkalaukullinen tavaraa, ota äkkilähtö ja lähde lontooseen. Aloita kaikki puhtaalta pöydältä. ( <- itse olen harkinnut samaa).

Mutta mieti hetki mitä sinä itse tahdot. Ajattele VAIN itseäsi, älä muita. Älä sitä mitä muut ajattelevat jos eroaisitte. Ei sillä ole mitään väliä. Ainut millä on väliä on se, että mikä tekee sinut onnelliseksi, ja miten pystyt saavuttamaan sen.

VOIMIA!

(Ei ollut tarkoitus kuulostaa mitenkään ilkeältä/loukata)

Saskia kirjoitti...

Kiitos Jane kannustuksesta! Et kuulostanut ollenkaan ilkeältä, pikemminkin musta on huojentavaa kuulla muitten, ulkopuolisten mielipiteitä.

Itsensä asettaminen etusijalle tuntuu joskus olevan mulle vaikeaa ja terveen itsekkyyden ja pelkän itsekkyyden erottaminen hankalaa. Kai se on joku naisten hoivavietti tai kiltin tytön syndrooma. Varmaan täytyy opetella sitä(kin) taitoa.

Anonyymi kirjoitti...

Eihän tuo kovin mukavalta tilanteelta kuullosta. Pitkässä parisuhteessa tulee varmaan tietty määrä tottumusta ja takertumista mikä vaikeuttaa tosiasioiden näkemisen.

Jos kuitenkin elää ns. suhteessa jossa toista ei kiinnosta minun ahdistus sen vertaa että haluaisi keskustella asiat selväksi niin mikä suhde se on.

Me miehet ei ehkä aina nähdä kaikkia naisten pieniä vinkkejä siitä että nyt ahdistaa mutta jos ottaa asian puheeksi ja oikeesti on ahdistunut ja myös sen ilmaisee ("mua ahdistaa" ei ole riittävän selkeä viesti kenellekkään miehelle) niin kyllä mies pitää laittaa vaihtoon jos ei siihen mitenkään reagoi.

Meillä on vaimon kanssa säännöllisin väliajoin erittäin äänekkäitä ja yleensä todella terävillä sanoilla ladattuja riitoja kun häntä ahdistaa ja joskus se vaan vaatii sen että tällainen miehenköriläs ymmärtää yskän.

Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi pakastebroilerin kanssa seurusteluun. Kyllä maailmassa on paljon mukavia miehiä.

Pää pystyyn ja iloa elämään

Anonyymi kirjoitti...

Jätin sulle kommentin 11.9 postaukseen. En tiedä ilmoittaako blogger uusista kommenteista missään niin ilmoitin varmuuden vuoksi.

Saskia kirjoitti...

Kiitokset Anonyymille kauniista sanoistasi! Mukava saada miehenkin näkökulmaa tähän, sitä niin helposti unohtaa että toinen ei aina ajattele samalla tavalla.

Pakastebroileri on hieno vertaus. :)
Mutta niin totta.